donderdag, maart 30, 2006

Tijd voor mijn stokpaardje!

Vandaag staan er een aantal zeer interessante artikels in de Standaard over de loonkloof tussen mannen en vrouwen:

Studeren loont niet voor vrouwen
Hoe hoger opgeleid, hoe minder gelijk?
Feiten en cijfers

Een deel van het loonverschil tussen vrouwen en mannen valt te verklaren door het zogenaamde glazen plafond. Vrouwen stromen niet door naar hogere functies en blijven geconcentreerd in lage, uitvoerende functies. Maar dit glazen plafond vormt maar een deel van de verklaring voor het loonverschil. Worden vrouwen gediscrimineerd? Enfin, ik waag mij hier niet aan boude uitspraken, maar ik vind wel dat de vraag gesteld moet worden.

Om de loonkloof aan te klagen, wordt morgen een Equal Pay Day georganiseerd. Waarom werd net voor die datum gekozen? Ik citeer:

Waarom voeren we actie op 31 maart? Deze campagnedatum symboliseert tot welk moment vrouwen moeten werken om een volwaardig loon van een man te verdienen. Concreet: gemiddeld moet een vrouw één jaar en drie maanden werken om het loon te krijgen dat een man in één jaar tijd verdient. Equal Pay Day is het ijkpunt dat ons jaarlijks zal aangeven of en in welke mate de loonongelijkheid evolueert. zij-kant en ABVV-vrouwen hopen dat Equal Pay Day ooit op 31 december gevierd kan worden, wanneer de lonen tussen vrouw en man gelijk zijn.

Ik heb mij direct wat affiches en stickers besteld, zie.