dinsdag, maart 01, 2005

The A-team

Ach, zalig jeugdsentiment. Hannibal, B.A., Faceman en Murdock, dat waren nog eens helden! Elke aflevering eindigde gewoontegetrouw in een climax van ontploffende granaten en ratelende machinegeweren en toch vielen er nooit doden. Hier en daar had iemand misschien een beetje last van hoofdpijn door een welgemikte uppercut van B.A., maar niets dat niet met een paar asperines op te lossen viel.

The A-team is één van die mythische series uit de jaren tachtig die, hoe verder je ervan verwijderd raakt in jaren, alleen maar beter schijnen te worden. Pure kitch natuurlijk, maar wel zalig ontspannende kitch. En ja, toen ik een tijd geleden in de kranten las dat de acteur die Hannibal neerzette, overleden was, moest ik toch even slikken. Ik dacht dat helden onsterfelijk waren...

Nu, blijkbaar sta ik niet alleen met mijn jeugdsentiment, zoals dit experiment van Dave Coustan aantoont.

Met dank aan de weblog van de standaard.

2 Comments:

Anonymous Anoniem said...

Hallo, ik vond the A-team ook geweldig. Hoe Hannibal elke week met een prachtig plan naar voor kwam. Dit plan lukt nooit zoals gepland, maar toch slaagden ze er in om de slechterikken weg te jagen.

MAAR voor alle duidelijkheid er zijn mensen gestorven in the A-team:
Er is slechts 1 daadwerkelijke sterfgeval op scherm, in "The Sound of Thunder", toen generaal Fulbright werd geraakt en gedood (in de zelfde episode werd de bunker waar de Cong generaal in zat, de generaal die generaal Fulbright doodschoot, opgeblazen. Daarom kunnen we veronderstellen dat hij eveneens stierf). Verscheidene episoden verwezen naar sterfgevallen van het karakters off-screen, tijdens of gewoonlijk vóór het begin van de episode (bijvoorbeeld, de dood van Ray Brenner's in "A Nice Place to Visit".) Ook werd één van de Mafia, tijdens de episode "The Rabbit That Ate Las Vegas", van een hoog verdiep naar beneden gesmeten. Dit leidde waarschijnlijk ook tot zijn dood.

Voor meer info kan je naar www.ateamfans.nl gaan. Een site voor en door A-Team Fans

4:15 p.m.  
Anonymous Anoniem said...

The A-team is een prachtig programma! Ik heb er zelf een site van gemaakt:
The A-team Fans

4:47 p.m.  

Een reactie posten

<< Home