donderdag, maart 10, 2005

Inspirerend?

Ik moet vannacht beslist een esoterische droom gehad hebben, want deze morgen werd ik wakker en spookten zowaar de tien geboden door mijn hoofd. Jawel, je leest het goed! En dat nog wel voor een fervent atheïst.

Blijkbaar heb ik in mijn dromen de godsdienstlessen uit het middelbaar zitten herkauwen. Of moet ik dit nu als een teken van boven zien? Word ik geroepen om het pad van de waarheid te bewandelen? Moet ik mij bevrijden van mijn aardse ketenen en mijn leven ten dienste stellen van een hoger doel? Of misschien zat ik gewoon met dat liedje van Boudewijn de Groot in mijn hoofd:
En vergeet het vierde van de tien geboden
Die u als goed christen zeker kent

Kennen jullie ze eigenlijk nog? Die tien geboden? Allez kom, om het uit mijn systeem te krijgen:
Bovenal, bemin één God
Zweer niet ijdel, vloek noch spot
Heilig steeds de dag des Heren
Vader, moeder zult gij eren
Dood niet, geef geen ergenis
Doe nooit wat onkuisheid is
Vlucht het stelen en bedriegen
Ook de achterklap en 't liegen
Wees steeds kuis in uw gemoed
En begeer nooit iemands goed

That's all folks!