donderdag, maart 03, 2005

Webcomics

Even een lans breken voor een kunstvorm waarmee velen onder jullie niet bekend zullen zijn. Ik wil het met jullie hebben over webcomics. En neen, het woord "kunst" is niet ironisch bedoeld.

Maar laat ik beginnen bij het begin. Als kind was ik al zeer geboeid door strips. Kiekeboe, Suske en Wiske (toen de strips nog door Willy Vandersteen gemaakt werden), Blauwbloezen,... Enfin, ik ga hier geen lijstje van mijn jeugdherinneringen opstellen. Dat zou mij te ver leiden. Het volstaat om te zeggen dat ik als klein meisje een onverzadigbare striphonger had. Wat zich onder meer vertaalde in een jarenlang abonnement op Robbedoes magazine.

Toen ik begon te studeren aan de universiteit doofde mijn interesse in strips een beetje uit. Ik had wel andere zaken aan mijn hoofd (knappe kerels en zo) en ik vond niet direct mijn gading in de volwassenstrips. Maar een tweetal jaar geleden kwam er een einde aan mijn onverschilligheid. Ik kreeg toen van een bevriend koppel een paar albums van Donjon cadeau voor mijn verjaardag. En zo kreeg ik de kans om opnieuw kennis te maken met een minnaar die ik wat uit het oog verloren was. Het weerzien was bijzonder passioneel. Ik begon weer regelmatig strips te kopen en werd een vaste klant bij Het Besloten Land in Leuven.

En ja, van het één komt het ander. Aangezien het internet zo'n belangrijke plaats in mijn leven inneemt, bleef mijn interesse in strips niet beperkt tot het papieren medium. Ook online bloeit er veel moois op stripvlak. Ok, toegegeven, d'r zit ook veel slecht getekende platvoerse rommel tussen. Maar laten wij op zoek gaan naar de parels.

Daarom stel ik voor wekelijks een blogberichtje te wijden aan een webcomic. Ik zal proberen een zo breed mogelijk spectrum te bestrijken. Want niet iedereen is fan van manga, bijvoorbeeld.

Een voorsmaakje om te beginnen: Count your sheep.