woensdag, mei 11, 2005

60 jaar geleden

60 jaar en een paar dagen geleden, kwam er een einde aan de Tweede Wereldoorlog. Eén van de gruwelijkste en meest barbaarse oorlogen die de mensheid ooit gekend heeft. Op nooit geziene schaal werden mensen als slachtvee naar vernietigingskamers geleid. Ik ben in Auschwitz - Birkenau geweest en ik zal nooit de kilte vergeten die ik daar gevoeld heb. Met geen pen te beschrijven. Je moet er zelf gestaan hebben om het te begrijpen.

Laat me het erop houden dat het einde van WOII met recht en rede herdacht wordt. Voor Europa brak na het einde van deze oorlog een schitterende periode van welvaart aan. En we kunnen niet anders dan de dappere mannen en vrouwen die voor onze vrijheid gevochten hebben oneindig dankbaar zijn. Maar toch vind ik het goed tussen al dat feestgedruis ook eens een kritische noot te lezen.

Zo kunnen we nooit vergeten dat oorlog gruwel is en de mens verlaagt tot daden waar hij zichzelf in vredestijd waarschijnlijk nooit toe in staat zou achten.