dinsdag, mei 30, 2006

Een snipper literatuur

Omdat ik dit wel een leuk ideetje vind:

wembley
Dit is fragment nummer 73 van het boek "Wembley" van Richard Osinga.


Ik wil Cantona vragen hoe het kan dat als er nooit iets gebeurt in een seconde, er toch iets gebeurt in een uur. 'Waarom werk je hier, als je een filosoof bent?' vraag ik.
'Er is geen werk voor filosofen.'
'Wat voor werk doen filosofen dan?'
'Pekelen en roken,' zegt Cantona. 'Filosofie is nadenken over hoe de wereld in elkaar zit, waarom de een de baas is en de ander pekelt en rookt. Waarom de baas al het geld krijgt, en de pekelaar net genoeg om van te leven. Waarom de een voor Ajax speelt en de ander op een stoffig veldje in een klein dorp waar nooit iemand zal komen kijken.'
'Is dat filosofie?'
Hij knikt.
Ik heb de antwoorden op zijn vragen niet klaar, maar het klinkt niet heel ingewikkeld. Waarom speelt de een voor Ajax? Omdat hij een goede voetballer is. Waarom speelt de ander er niet? Omdat niemand is komen kijken, niemand weet dat hij goed is, hij kan de beste voetballer van de hele wereld zijn en niemand die het weet. Waarom komt er niemand kijken? Omdat de weg naar het dorp lang is en de taxi veel geld kost.
'Filosofie is vragen waarom Europeanen al het geld van de wereld hebben en toch maar een keer warm eten op een dag,' zegt Cantona terwijl hij het laatste stuk van zijn plakkerige brood in zijn mond stopt.

Naar het begin - Doe mee - Lees verder >>


1 Comments:

Anonymous Anoniem said...

Tikkie terugbladeren, net als in een echt boek? Dat kan! Hiero (daaro in mijn leesmap) is deel 59.

7:30 p.m.  

Een reactie posten

<< Home