woensdag, augustus 01, 2007

Leuven, mijn stad

Ik kreeg een stokje van de zeer taalvaardige vrouwe Zezunja. Jullie zullen ondertussen al wel weten dat ik nogal een dubbelzinnige houding aanneem ten opzichte van stokjes. De meeste stokjes laat ik gewoon links liggen. Omdat dit stokje mij vroeg naar mijn favoriete plekjes in Leuven en de liefde tussen mij en Leuven erg groot is, neem ik het echter met plezier aan.

Bij deze:

1. My favorite 'grab-a-bite':
Ik neem aan dat met 'grab-a-bite' snackbar of fastfoodkeet bedoeld wordt. Wel, in dat geval kan ik kort zijn: geen enkele. Ik hou niet van hamburgers, kebab, fastfood, frieten van 't frituur, enzovoort. Zonder problemen laat ik zulk vettig voedsel aan mij voorbij gaan.

Voor een broodje na de taalles ga ik naar de Panaché in de Tiensestraat. Ze hebben daar heel lekkere warme broodjes met mozarella, rucola, pesto en gedroogde tomaatjes én ze zijn open op zaterdag. Je moet in Leuven een beetje zoeken naar een broodjeszaak die open is op zaterdag, omdat de meeste zaken sluiten als de studenten in het weekend naar huis zijn. Vroeger ging ik al eens een broodje halen bij de Imanus in de Naamsestraat, maar ik weet eerlijk gezegd niet meer of die zaak nog bestaat. Het snackhuisje is een goeie broodjeszaak op de hoek van de Naamsestraat en de Parkstraat, met een erg vriendelijke uitbater. Lekkere broodjes hebben ze bij ook de Delizia, maar da's al iets verder weg van het centrum. Leuven is een studentenstad en dus vergeven van de broodjeszaken.

Als ik een snelle warme hap wil en niet te veel honger heb, ga ik naar de Soup Away in de Tiensestraat. Lekkere dagverse soep verkrijgbaar in verschillende maten en vergezeld van een krokant broodje. Als ik een grotere maaltijd wil, ga ik naar de Wok on Air voor een lekker wokgerecht. Snel klaar en helemaal niet duur. Zeer lekker Thais kan je afhalen of ter plekke eten in de Siam op de Naamsesteenweg. Ik durf ook al eens de Notre Dame binnenstappen. Ik denk dat ze daar in hun keuken gigantisch grote microgolfovens hebben, want het eten is vaak verbazend snel klaar. Of The Lodge in Heverlee, daar gaat het ook meestal goed vooruit. Of de Kansel, waar je voor weinig geld een goeie pasta of paëlla kan eten. Aanrader voor studenten, want je kan sparen voor een twaalfde pasta gratis. En een grote pasta is er echt wel GROOT. Of...

2. My favorite shop in town:
Met stip op één: het Besloten Land, charmante stripwinkel in de Parijsstraat, uitgebaat door echte stripliefhebbers. En je kan er lekker ouderwets zegeltjes sparen. I love it! Ik kan zomaar binnenstappen in het Besloten Land om er wat te grasduinen in de nieuwe strips. Enig nadeel: meestal kom ik niet met lege handen buiten.

Favoriete kleding- en schoenenwinkels in Leuven heb ik niet echt, omdat ik meestal in Brussel ga winkelen tijdens mijn middagpauze. Al verdient de Ritss Boetiek in de Mechelsestraat een speciale vermelding. Al de kleren van mijn vriendje komen uit deze winkel. De eigenares van de winkel staat zelf in haar zaak en dat merk je. Meestal stappen mijn vriend en ik de winkel binnen en zeggen iets in de aard van: "Hij heeft een broek en iets om op die broek te dragen nodig." Waarop de mevrouw allerlei leuke broeken, t-shirts en hemden uit de rekken haalt, die allemaal als gegoten zitten en mijn vriend ook nog eens geweldig staan. Bij het naar buiten gaan met onze berg aankopen, krijgen we altijd een snoepje. Zelf heb ik ook een paar leuke ensembles van de Ritss die ik graag en vaak draag.

Geschenkmanden haal ik bij de Oil & Vinegar, bij een Italiaanse delicatessenzaak in de Vital Decosterstraat of bij Weyn's Honing in de Diestsestraat. De beste pralines in Leuven vind je bij chocolatier Demeestere op de Naamsesteenweg. De pralines worden in de zaak zelf gemaakt en zijn ongelooflijk lekker. Hou er wel rekening mee dat dit soort vakmanschap zijn prijs heeft. Bloemen koop ik in de bloemenzaak in de Diestestraat gelegen aan het winkelcentrum van de Kinepolis. Als we op zondag een bloemetje nodig hebben, gaan we naar de bloemenzaak in de Naamsestraat tegenover het Heilig Hartziekenhuis.

Een aanrader voor de liefhebbers van streekproducten en artisanale producten: het marktje op zaterdag in de Brusselsestraat. Op het marktje staat een kraampje met overheerlijke Vietnamese loempia's, maar pas op dat je je tong niet verbrandt. Je kan er ook vers fruit en bloemen kopen. Ik hou erg van de gezellige sfeer. De producten worden niet agressief aangeprijsd, maar je krijgt wel her en der proevertjes toegestopt: een stukje ananas, een olijfje, een stukje schapenkaas, een stukje peperkoek,... Fijn om rond te kuieren.

3. My favorite restaurant:
Goh, da's een hele moeilijke. Leuven is vergeven van de leuke restaurantjes, echt voor elk wat wils. Ik ontdek nog dagelijks leuke nieuwe plekjes om te gaan eten. Als ik dan toch moet kiezen, ga ik voor de Earth Shake. De uitbater is een kennis van mij en het onthaal is er steeds erg hartelijk. Je krijgt er wereldkeuken op je bord. De huiswijn is voortreffelijk en de limoensorbet met chocoladestukjes is om een moord voor te begaan, zo lekker.

Als je iets héél speciaals te vieren heb, kan ik ook restaurant Trente aanbevelen. Tot in de puntjes afgewerkte gerechten en zeer goede bediening. Alleen het prijskaartje dat aan een avond in restaurant Trente vasthangt, is aan de hoge kant (je krijgt er wel waar voor je geld). Enkel voor speciale gelegenheden dus.

4. My favorite ‘take my friends when in town’:
Goh, da's een moeilijke. Ik heb mijn vrienden al ontelbare plekken in Leuven leren kennen. Voor een etentje is een restaurantje in de Muntstraat altijd gezellig, maar blijf weg van de Troubadour. Ze slagen er daar altijd in om je bestelling fout op te nemen, foute drank te serveren of een foute rekening te presenteren. Ga ik graag naartoe met vrienden: de Earth Shake natuurlijk, de Kosmopol (food & wodka) op het Martelarenplein, de Rodins op de Oude Markt, la Cantina del Coronel in de Parijsstraat (alleen naartoe gaan als je héél veel tijd hebt), La Cucaracha, authentiek Mexicaans restaurant in de Tiensestraat (je moet er wel een ganse avond voor uittrekken), de Portugees O Fado in de Parijsstraat, Japans restaurant Samourai in de Muntstraat, de Wentelsteen op de Vismarkt, de Appel, vlakbij de universiteitsbibliotheek en dan vergeet ik er nog een hele hoop.

Cocktails drinken we in D'Entreprise, de Rodins, de Kosmopol en Café Mezzanine. Jullie zullen misschien merken dat de Professor niet in dit rijtje voorkomt. Dat is bewust. Alhoewel ik de cocktails daar best wel lekker vind, is het interieur (die vieze zeteltjes) ondertussen dringend aan vernieuwing toe. Ik vind dat er een onaangenaam geurtje hangt als je binnenkomt en daardoor ben ik er al enkele jaren niet meer geweest.

Must see voor vrienden die Leuven niet kennen: de Muntstraat, de Grote Markt en de Oude Markt.

5. Other 5 things to mention:
I. De abdij van ‘t Park
Een plekje vlakbij de stad waar de tijd is blijven stilstaan. Een heerlijk rustig park met vijvers, een middeleeuwse tuin, schapen, bijenkorven, een pittoresk kerkhofje en natuurlijk de schitterende abdijgebouwen zelf. De gebouwen en de grond eromheen zijn in erfpacht gegeven aan de stad Leuven, omdat restauratie van de vervallen gebouwen dringend nodig was. De norbertijenabdij is uniek in die zin dat er nergens in Europa een abdij bewaard is gebleven met de daarbij horende bijgebouwen en landerijen intact. Laat je zeker eens rondleiden in de gebouwen zelf. Van april tot oktober is er elke zondagmiddag om 16 u een rondleiding. Van november tot maart enkel op de eerste zondag van de maand, om 16 uur. Je zal verbaasd staan van het prachtige stucwerk tegen de plafonds en de schitterende bibliotheek met kostbare oude boeken. Let ook op de glasramen in de kloostergang.


II. De beiaard in de toren van de universiteitsbibliotheek
Niet voor mensen met een zwakke conditie, want je moet maar liefst 296 trappen beklimmen om in de kamer van de beiaardier te geraken. Maar het loont de moeite. Je krijgt een persoonlijke uitleg van de beiaardier en hoort de klokken vlak boven je hoofd beieren. Het schitterende uitzicht over Leuven krijg je er gratis en voor niks bij.


III. De Kruidtuin
Prachtig aangelegde tuin met een waardevolle plantencollectie. De Kruidtuin is de oudste botanische tuin in België. In de lente is de kleurenpracht werkelijk overweldigend. De tuin is opgedeeld in een aantal stukken. Zo is er een fruittuin, een vijver met een watervalletje, een verzonken tuin en een serre. Zalig om hier op een bankje in de zon te zitten en gewoon te genieten van al het moois wat de natuur te bieden heeft.

IV. Leuven in scène
Een tweejaarlijks evenement waar een massa volk op afkomt. Tijdens Leuven in scène wordt de stad betoverd. Je komt er allerlei rare figuren en kunstenmakers tegen, het stadspark staat in vuur en vlam, het stadhuis wordt een kleurrijk spektakel, tambours slaan hoog in de lucht op hun trommel. Blokkeer alvast 9, 10 en 11 mei 2008 in jullie agenda, want dan is het weer zover.

V. Het Groot Begijnhof
Dit begijnhof in het midden van de stad is prachtig gerestaureerd door de universiteit. Kuier op je gemak tussen de mooie huisjes door, stap eens binnen in de Begijnhofkerk, geniet van het geluid van het kabbelende water van de Dijle, maar doe vooral geen hakken aan: de kasseien roepen en platte en gemakkelijke schoenen.

Labels: , ,

5 Comments:

Anonymous Anoniem said...

Wat leuk! Dank! Zo uitgebreid. Heel veel zaken en dingen ken ik al, sommige dingen noemen we zelfs allebei in ons lijstjes, maar het restaurant Trente bijvoorbeeld, dat ken ik niet. Waar zit dat? En Earth Shake, waar kan ik dat vinden?

12:50 p.m.  
Anonymous Anoniem said...

Hierdoor ga k stiekem toch van stokjes houden, ik was blijkbaar een hele hoop leuke dingen in t leuvense vergeten.

1:22 p.m.  
Blogger yab said...

@Zezunja: Restaurant Trent is in de Muntstraat. De Earth Shake is op de hoek van de Naamsestraat en de Standonckstraat (klein straatje dat uitkomt op het Hogeschoolplein).

1:51 p.m.  
Anonymous Anoniem said...

Hallo,
Ik ben Carine van Ritss Boetiek,ik wil je bedanken voor de fijne commentaar op je blog.
Als je nog eens in de winkel komt, wil je je dan bekend maken?
Groetjes en hopelijk tot snel in mijn vernieuwde winkel.
Carine

1:13 p.m.  
Blogger yab said...

@Carine: Ik ben alleszins erg benieuwd naar het resultaat van de vernieuwingen!

10:19 p.m.  

Een reactie posten

<< Home