dinsdag, juni 28, 2005

Digitale televisie

Misschien ben ik als niet-tv-kijker (jawel, ik behoor tot de twee procent Vlamingen die geen tv-toestel in huis hebben) slecht geplaatst om hierover mijn mening te geven, maar dat zal mij beslist niet tegenhouden om dit toch te doen. Ha! Dit is mijn blog en ik bepaal de spelregels hier! Moehahahaha! *evil lachje waarvan de haren op je armen overeind gaan staan*

Mmm, ok, dit gezegd zijnde, moet ik zeggen dat ik behoorlijk sceptisch sta tegenover het hele digitale televisie verhaal. De plannen van Belgacom en Telenet hebben tot nu toe nog niet veel indruk op mij gemaakt. En van heel het luik "interactiviteit" wat ons oorspronkelijk werd voorgeschoteld als dé grote meerwaarde van iDTV, is ook niet veel meer overgebleven. Geen wonder dat ze daarvoor een kleine letter i gebruiken.

En als ik zo de berichtgeving in de kranten lees, ben ik niet de enige die bedenkingen heeft bij het hele verhaal:
iDTV maakt weinig indruk (Dominique Deckmyn)
De consument kijkt niet naar CNN (Walter Zinzen)

Correctie (29/06/2005): Volgens dit bericht in de Standaard hebben maar één procent van de Vlamingen tussen 18 en 75 jaar géén televisie. Oh my! Mijn vriend en ik zijn nog grotere freaks dan ik al dacht!

5 Comments:

Anonymous Anoniem said...

Ik ben toch blij dat men er eindelijk mee begonnen is hoor. Al die analoge zenders op de kabel zijn gewoon pure waste of bandwith. De technische mogelijkheden zijn quasi onbeperkt.

OK, wat er nu voorgesteld wordt, is nog lang niet wat het zou moeten zijn en wat het zal worden. Maar er moet gewoon eens mee gestart worden. Operatoren wachten op content, terwijl contentproducenten wachten op de operatoren. Er moet gewoon iemand de eerste stap zetten.

En ik denk wel dat het zal aanslaan, toch zeker het Telenet-geval. Als je je herinnert hoe vele mensen vloekten als Eurosport van de kabel ging, dan kan je je wel inbeelden dat een eenmalige investering van 199 € (of een waarschijnlijk beperkte huurprijs) voor een decoder niet ontzettend veel is en wel eens vele mensen zou kunnen overtuigen om de stap te zetten. Het interactieve is idd nog niet te vinden, maar dat komt wel mettertijd.

Wat het Belgacom-verhaal betreft: die technologie is daar totaal niet voor geschikt. Je kan maar met één toestel tegelijk kijken op één aansluiting, en dan kan je maar tegen 600kbps surfen, en dan nog niet eens in heel Vlaanderen. Bovendien moet je er een volledig telefoonabonnement + ADSL-abonnement + BelgacomTV-abonnement + (dure) eenmalige investering van apparatuur en activatie voor neerleggen. Op dat vlak zal het wel moeilijker zijn om een doorbraak te verwezenlijken, een doodgeboren kind als je 't mij vraagt. Als je daar naar kijkt, dan stelt iDTV niet veel voor, maar ik denk dat de Telenetkant wel zal aanslaan en het aanbod en de mogelijkheden sterk zullen toenemen.

Je moet er gewoon een keer mee beginnen, en een invoering kan je maar geleidelijk aan doen, dat is de kern van de zaak.

11:01 p.m.  
Anonymous Anoniem said...

En dan vergeet ik nog de beeldkwaliteit! OK, nu krijg je van Telenet digitaal een "aanvaardbare" kwaliteit. Eens we van dat analoge geval af zijn, is er plaats zat om alles in HDTV uit te zenden. Op vele plaatsen in Vlaanderen levert het kabelsignaal door de vele vertakkingen en ruiskoppelingen een beeld met vrij veel ruis, wat niet zo aangenaam is. Dit zal allemaal verdwenen zijn met digitale TV: aftakkingen zijn onbeperkt voor het broadcastgedeelte, daar waar de kwaliteit (signaalsterkte) in het analoge geval gewoon gehalveerd wordt.

Het vraagt allemaal alleen nog wat tijd om ingeburgerd te geraken. Het kind is eindelijk geboren, tijd om de eerste stapjes te zetten :-)

11:45 p.m.  
Blogger yab said...

Ik denk net dat die eenmalige investering van 199 € voor veel mensen een grotere hinderpaal zal zijn, dan je wel vermoedt. Bovendien is betaaltelevisie in ons land nooit echt populair geweest. En hoeveel mensen hebben al een tv-toestel dat HDTV aankan? Je moet niet vergeten dat de mens een gewoontedier is.

Telenet Televisie is trouwens net als Belgacom-tv niet in gans Vlaanderen te bekijken. Maar ik ben het met je eens dat de ADSL-technologie niet echt geschikt is voor digitale televisie.

Wat het aspect interactiviteit betreft, volgens mij zal het grootste probleem daar het kostenplaatje zijn. Dit filmpje van Telenet geeft een goed beeld van de oorspronkelijke ambitieuze plannen met iDTV. Dit filmpje is al redelijk oud. Op dit moment wordt er niet meer zo hoog van de toren geblazen over al die interactieve toepassingen.

De deadline voor de digitale switchover werd door Europa gelegd op 2012, dus tegen dan moet de analoge technologie sowieso verlaten zijn. Ik ben er redelijk zeker van dat ik in 2012 nog steeds geen tv zal hebben, zelfs niet eentje die mij de superieure beeldkwaliteit van HDTV kan leveren. ;-) Om interactief bezig te zijn, gaat er niets boven mijn pc en als ik een film wil zien, ga ik wel naar de cinema. De digitale tv-revolutie zal dus volledig aan mij voorbij gaan. ;-)

11:21 a.m.  
Anonymous Anoniem said...

Die 200 € zal idd een hinderpaal zijn voor de gemiddelde VTM-kijker die geen verschil zal merken. Mensen die echter geregeld naar BCC of CNN en consoorten kijken, zullen wel snel voldoende waarde hechten aan een digibox, zeker als dat nog eens sportfans zijn die verlekkerd worden door Eurosport. Voor die mensen zal die 200 € geen hinderpaal zijn, voor de meeste anderen echter wel. Betaaltelevisie is idd geen gewoonte in ons land, maar een eenmalige investering is geen betaaltelevisie waar je maandelijks voor betaalt hé. Eurosport/CNN/BBC/Discovery blijven gewoon gratis, mits je de apparatuur hebt. Je moet ook een TV hebben, wat ook altijd een investering is hé ;-)

HDTV zal idd nog lange tijd enkel voor de kapitaalkrachtigen en de freaks zijn ;-)

Telenet iDTV is idd niet in heel Vlaanderen te krijgen, doch wel overal waar Telenet actief is en de kabel beheert. Mensen die op Interelectra of zo zitten, tja, niets aan te doen.

Wat de interactiviteit betreft: ik kijk zelf uiterst weinig TV en dat is dan vooral passief. Ik heb er dus niet direct behoefte aan, tenzij uit technische interesse (beroepsmisvorming ;-)). Als je echter s nagaat hoeveel sommige mensen nu besteden aan interactiviteit, dan kom je soms tot onthutsende vaststellingen hoor. Als je eens rondhoort hoeveel sommige mensen versms'en om hun favoriet in Idool te steunen of zo, dan gaat dat soms wel over serieuze bedragen waarbij je een digibox snel terugbetaald hebt. Voor de producenten zal het alleszins een pak minder interessant worden als de sms-inkomsten wegvallen. Die inkomsten zijn echter meestal beperkt tov reclame of whatever. De productie zal natuurlijk altijd geld blijven kosten.

Het merendeel van de Vlaamse kijkers is echter een passieve kijker en daar moeten ze idd niet te hoog van de toren blazen qua interactiviteit.

Zelf heb ik een TV en zal er later (als ik zelfstandig ga wonen) zeker ook een hebben, liefst degelijke beeldkwaliteit, doch niet voor het interactieve deel. Het abonnementsgedeelte zal zowieso tot het minimum beperkt worden, betaaltelevisie is ook niet voor mij aan de orde. Ik heb nu een TV op kot omdat ik die gratis gekregen heb van een kotgenoot en de kabel hier gewoon gratis is. Tot voor kort had ik ook wel een tunerkaartje in mijn pc, doch zoveel gebruikte ik dat niet. Occasioneel een film, of wekelijks een serie of zo. Voor de rest: lang leve De Standaard Online, vrtnieuws.net en de blogs :-)

3:35 p.m.  
Blogger yab said...

"Voor de rest: lang leve De Standaard Online, vrtnieuws.net en de blogs :-)"

I second that!

9:54 a.m.  

Een reactie posten

<< Home