donderdag, juni 30, 2005

Murphy strikes again

Een paar dagen geleden was ik nog aan het denken: "Goh, de examenperiode is bijna gedaan en we hebben nog geen noodinterventie moeten doen in het lokaal waar de servers van mijn studentenvereniging staan." Stom, stom, stom van mij om zoiets alleen nog maar te denken (ik was wel zo voorzichtig geweest om deze gedachte niet uit te spreken).

Gisterennamiddag een flits en een machtige knal later, zit heel ons lokaal zonder stroom. En een arme studentenvereniging zijnde, hebben wij natuurlijk geen ups-en om de periode zonder stroom te kunnen overbruggen. En in ons lokaal staan toch zo'n twintigtal machines continu (webserver, mailserver, firewall, jabberserver, jsp-server, servers van andere studentenorganisaties,...) te draaien. Enfin, heel gedoe om de juiste mensen te pakken te krijgen om dit te fixen (we hebben het lokaal in bruikleen van onze sympathieke alma mater). Maar het moet gezegd worden dat al bij al de stroomtoevoer snel hersteld werd (met dank aan de technische dienst van de KUL).

Helaas, de meeste van onze medewerkers zitten nog midden in de examens en degenen die al gedaan hebben, tja die zijn natuurlijk naar huis. Toch nog enkele bereidwillige mensen gevonden om de dag voor hun examen (!) een noodinterventie te doen. De meest cruciale machines terug online gebracht. En ja, dan is het bekijken wat de schade is. De harde schijf van onze mailserver blijkt het dus begeven te hebben. :-( En neen, we hebben geen backup-mailserver klaar staan. :-(

Nuja, om een lang verhaal kort te maken. De mailserver is momenteel nog steeds down. Er moet een nieuwe harde schijf gehaald worden en de machine moet volledig geherinstalleerd worden. Gelukkig zijn er een paar van onze medewerkers die vandaag hun laatste examen hebben en daarna tijd hebben om de mailserver back online te krijgen. Ook een toffe manier om je laatste examen te vieren. 't Is eens iets anders dan pintjes gaan drinken op de Oude Markt.

En ik, ik blok naarstig verder, want mijn laatste loodje is pas voor maandag gepland.

3 Comments:

Anonymous Anoniem said...

Aiaiai, miserie precies... Ik ken het gevoel, 't is ook altijd typisch tijdens de examens dat een van bij ons zijn bed uit mag om een van de servers terug aan de praat te krijgen. Ik heb daar ook al nachtelijke uurtjes doorgebracht om de boel te fiksen in ons VTK lokaal. Gelukkig, deze examenperiode viel dat nog goed mee (beter niet te luid zeggen, maar kom, nog een paar dagen en ik ben er vanaf en 't is aan een ander om die klodden op te lossen ;-))

Veel succes nog met die laatste paar! Ik heb er morgen nog eentje, spraakverwerking, en daarna direct stage.

2:03 p.m.  
Blogger yab said...

Niet veel (om niet te zeggen geen) tijd voor vakantie dus. Da's wel spijtig. Dus effe uitblazen en de batterijen weer opladen na de examens zit er voor jou niet in. Maar misschien trek je er na je stage even tussenuit? Hoe lang duurt je stage?

Als het een troost mag wezen, ik ga na mijn examens ook weer direct aan de slag. Vakantie is voor watjes! ;-)

1:33 p.m.  
Anonymous Anoniem said...

Inderdaad, weinig tijd, al heb ik mij gisteren nog wel goed geamuseerd met een terrasje, spelletje trivial, gezelschap,... En vandaag uiteraard de BBQ. Ben net terug en ben redelijk zat (Westmalle is veel te lekker ;-)) BBQ was fijn, heel fijn, toffe mensen leren kennen, goede gesprekken, en het cafébezoek daarna was dat zeker ook! Voel me goed, heb er eigenlijk geen problemen mee om overmorgen al te beginnen. Ik ga wel véééél te vroeg moeten opstaan en zo, maar anderzijds ben ik wel thuis pakweg ten laatste 20u en dan kan ik nog wat ontspannen of een uurtje of twee afspreken met kameraden. Heb vandaag vernomen dat er nog redelijk veel in Gent blijven in de vakantie, ik zie 't dus eigenlijk wel goed zitten. En vrijdag ben ik al een dagje thuis om met mijn schatje naar haar plechtige proclamatie te gaan :-)

Mijn stage duurt zes weken. Dan ben ik ook zes studiepunten van volgend jaar kwijt. Stage is een keuzevak bij ons.

Ik ben 't ondertussen eigenlijk wel al gewoon om weinig vakantie te hebben. Altijd al tweede zit gehad. Uiteraard begin ik wel nooit direct en heb ik wel toffe momenten, maar dat ga ik nu ook wel hebben, denk ik. Wel jammer, 't zou mijn laatste keer zijn dat ik drie maanden vakantie heb. Nu ja, komt wel snor :-)

Vakantie is idd voor mietjes :-) Veel succes ermee alleszins!

En nog veel succes met je laatste ook trouwens! 't Was maandag zeker?

3:49 a.m.  

Een reactie posten

<< Home