woensdag, oktober 26, 2005

Rijkelijk laat...

Geïnspireerd door een post van i-Manuel. (Mja, ik heb helaas niet zoveel tijd om het blogwereldje op de voet te volgen.)

1. The Little Friend, Donna Tartt. Helemaal uitgelezen tot het bittere einde! Gelezen in het Nederlands en niet in het Engels. Ok, niet het beste boek ooit, maar persoonlijk vond ik het wel de moeite. Het verhaal komt inderdaad traag op gang, maar ik hield van de sfeer die dit boek opriep. "De kleine vriend" verschilt wel hemelsbreed van "Verborgen geschiedenis", een boek dat ik in één ruk heb uitgelezen. "De kleine vriend" is eerder een kabbelend boek, waar je de tijd voor moet nemen. Niet voor liefhebbers van de snelle hap.

2. De Ontdekking Van De Hemel, Harry Mulisch. Ik vond dit een geweldig boek! De eerlijkheid gebiedt mij wel te zeggen dat ik de film gezien heb voordat ik het boek las. Iets wat ik normaal nooit doe, maar ik was erg onder de indruk van de film en wou weten of het boek mij evenzeer kon bekoren. Ja dus.

3. Lord of the Rings, JRR Tolkien. Duhuh! Je bent een nerd of je bent het niet. ;-) Natuurlijk heb ik dit boek gelezen! En al de films gezien ook. (Alhoewel ik nog steeds een beetje hoofdpijn heb van de extended edition van "The Return of the King".) Ik heb het boek gelezen enkele jaren voordat de films uitkwamen. Niet het beste boek aller tijden, maar wel een klassieker in het genre. Een must dus.

4. De Slinger Van Foucault, Umberto Eco. Ha! Eco! Mijn favoriete schrijver aller tijden. Mijn eerste boek van hem was De Slinger. Ik werd gewoon weggeblazen door dit boek. Zoveel aandacht voor detail. Zoveel informatie. Ik kan niet zeggen dat ik elk detail in dit boek gesnapt hebt, maar ik denk niet dat dat de bedoeling is. Staat zeker in mijn top tien van beste boeken ooit.

5. The Celestine Prophecy, James Redfield. Niet gelezen en ben ik ook niet van plan. Ik hou niet zo (beleefd uitgedrukt) van pseudo-spirituele boeken (yep, vooroordelen, vooroordelen). Misschien gaat er zo een geweldig boek aan mij voorbij, maar ik zal er beslist mijn slaap niet voor laten.

6. The Satanic Verses, Salman Rushdie. Nog niet gelezen. Staat wel hoog op mijn verlanglijstje. Ik heb thuis wel een ander boek van hem met kortverhalen, maar die konden mij minder bekoren, vooral omdat veel kortverhalen over het schrijverswereldje gaan en sorry, ik heb echt geen behoefte aan een ellenlange opsomming van namen van schrijvers en een uiteenzetting over hun werk.

7. Max Havelaar, Multatuli. Achja, hij die veel geleden heeft. Misschien dat ik dit boek ooit eens lees. Misschien ook niet. Zeker geen prioriteit.

8. De Naam Van De Roos, Umberto Eco. Vraag: welk boek is nog beter dan "De slinger van Foucault"? Juist! "De Naam van de Roos". Mijn tweede Eco boek. Man, wat ben ik jaloers op de eruditie van deze schrijver.

9. De Avonden, Gerard Reve. Over dit boek kan ik kort zijn: niet gelezen.

10. IM, Connie Palmen. Niet gelezen en zal ik ook niet lezen. Ik vind dat die Connie Palmen iets aanstellerigs uitstraalt.

11. De Asielzoeker, Arnon Grunberg. Niet gelezen.

12. Zen and the Art of Motorcycle Maintenance, Robert Pirsig. Niet gelezen, wegens afkeer van pseudo-spirituele blabla.

13. Het Bureau, J.J. Voskuil. Euhm, gat in mijn cultuur, nog nooit van dit boek gehoord.

14. Wilde Zwanen, Jung Chang. Heel mooi boek. Wel een beetje een vrouwenboek, denk ik. Voor mij persoonlijk was dit boek de moeite waard, omdat het de verandering van het feodale China naar een communistische staat beschrijft door de ogen van drie generaties vrouwen. Een onderwerp waar ik, totdat ik dit boek onder ogen kreeg, weinig tot niets vanaf wist.

15. Gewassen Vlees, Thomas Rosenboom. Ken ik niet.

16. The Da Vinci Code, Dan Brown. SLECHT BOEK. Meer woorden wil ik hier niet meer aan vuilmaken.

17. De Movo Tapes, AFTh. Niet gelezen.

18. De Langverwachte, Abdelkader Benali. Ken ik niet.

19. Glamorama, Bret Easton Ellis. American psycho heb ik in de filmzaal gezien. Denk niet dat ik dit boek ooit zal lezen.

20. Van Oude Menschen, De Dingen (enz), Couperus. Ken ik niet.

Naar een idee van Kluunlog.