donderdag, juli 20, 2006

Den Haag, een terugblik

Ik ben al meer dan een week van plan om een kort samenvattinkje te schrijven van ons bezoek aan vrienden in Den Haag, maar het kwam er niet van. Bij deze is dat dus rechtgezet.

Zaterdag op tijd vertrokken vanuit Leuven en twee uurtjes later stonden we al aan het huurhuisje van onze gastheer en gastvrouw. Zelfs de omleiding was er niet in geslaagd ons van de wijs te brengen. Gezellig samen gegeten, al dadelijk een flesje wijn gekraakt en de stemming zat er goed in. 't Was ondertussen al bijna een jaar geleden dat we L en E nog eens gezien hadden. Tja, een ritje naar Den Haag, dat onderneem je natuurlijk niet elke dag.

Na de middag zijn we wat gaan rondslenteren in Den Haag. Persoonlijk hoogtepunt voor mij: het Internationaal Gerechtshof. Vanop een afstandje bewonderd, want we mochten er natuurlijk niet in. Het was er erg rustig. Alleen een volhardende protesteerder van de Falun Gong stond eenzaam met zijn spandoek op het plein voor het Gerechtshof.

Enkele koffietjes later (niet voor mij, want ik lust dat niet, maar onze gastvrouw had een lichte caffeïneverslaging) was het tijd voor het avondeten. L en E hadden gereserveerd in restaurant It rains fishes. Een goeie keuze, want de visgerechten waren werkelijk subliem. Alleen de witte wijn viel mij wat tegen. Te zoet naar mijn smaak. We hebben het na het eten niet meer al te laat gemaakt, zodat we allemaal voor middernacht in bed lagen.

De volgende dag uitgebreid ontbeten en daarna vertrokken naar Delft, een schattig stadje met ongelooflijk veel kerken per vierkante meter. Gekuierd, een koffietje gedronken, gesjellig. 's Middags een pannenkoekje gegeten en daarna naar het strand. Lekker uitwaaien en de kitesurfers bewonderen. Dat lijkt me nu nog eens een leuke sport. Vooral die kick die je krijgt al je sprongen maakt en door de lucht vliegt. Alleen hebben we wel erg veel surfers nogal pijnlijke landingen zien maken.

We sloten ons bezoekje af met een eenvoudige maaltijd bij L en E thuis. "Eenvoudig" volgens L en E, want ik zou mij, met mijn beperkte kookkunsten, niet aan geflambeerde scampi durven wagen. Het smaakte alleszins hemels.

Een paar foto's van ons weekendje: